Målplanering

Tjabba!
ouff... hard work work!! suttit och hållt på med min egen målplanering nu ett tag. mycket att tänka på, men det lönar sig i slutändan. tänkte att jag ska städa mitt rum innan jag fortsätter med mitt pluggande.
 "to get something you never had, you need to do something you never done"
Så det är planen just nu, få struktur och översikt över mitt liv för att kunna jobba upp det till det bättre. vilket kommer att betyda vita månader och en massa arbete, stora och små svackor både upp och ner. det gäller bara att hålla huvudet högt och inse att de enda problemen som finns är de som jag själv sätter upp. det är mycket som jag måste göra just nu, massa mål att jobba efter.

att göra en målplanering är ett enkelt sett att rensa sinnet för att hitta vägar till att nå fram till sitt eget mål. jag snodde det från en kompis som heter Patrik. den kan du hitta på hans egen hemsida: http://staypositive.se/
en jätte bra sida om man vill hitta motivation och när allt känns jobbigt och trögt kan man få insperation och hitta vägar till att må bra  igen. :) SStort tack till Patrik! han har verkligen hjälpt mig i svåra stunder när jag var insnöad på ett spår som jag egentligen bara mådde dåligt av. han har inspererat mig och fått mig att hitta mig själv eller snarare våga vara mig själv. han har gett mig ett självförtroende och självkänsla, som ifs fortfarande kan bli bättre. han har gjort vääääldigt mycket för mig som jag är så sjukt tacksam över. :)

här är målsättningsplanen:
  1. Vad är det DU vill ha/uppnå?
    Tänk på att det ska vara så pass specifikt så att man nästan kan ta på det. Och glöm inte att det ska vara vad du VILL ha och inte vad du INTE vill ha. Detta är jätte viktigt.
  2. Vad skulle det betyda för dig om du fick det du vill ha? Hur skulle det kännas inom dig? Detta svara på vad dina ansträngningar och uppoffringar faktiskt ger dig i slutändan.
  3. Hur vet du när du nått ditt mål?
    Beskriv vad du ser, hör, och kommer känna när du får det.
    Hur kommer jag och andra veta att du uppnått ditt mål?
    Vad kommer andra höra, se och känna när DU har uppnått det?
  4. Hur kommer jag och andra veta att du uppnått ditt mål?
    Vad kommer andra höra, se och känna när DU har uppnått det?
  5. När vill du ha det?
    När man sätter mål gäller det att sätta en deadline. Så skriv ner ett datum som du vill att ditt mål skall vara uppnått. Det räcker inte med ”sommaren 2012” utan även här skall du vara specifik.
  6. Vad är det som hindrar dig från att du redan har det?
    Denna fråga svarar på vilka hinder som finns. När du skrivit ner dem så är det lättare att se vad som behövs för att du ska komma över hindren och uppnå ditt mål.
  7. Hur kommer det du vill nå påverka andra delar av ditt liv?
    Detta är något man lätt glömmer att fundera på. Det finns nästan alltid både positiva och negativa konsekvenser att fundera över.
    Du kommer alltid komma till vägskäl där du måste reflektera över vilken väg som för dig närmare målet. Ibland måste man tacka nej till kompisarnas planer för dig för nu har du ett mål och det är förhoppningsvis värt mer än en kväll på stan. För precis som musiken kan distrahera dig när du kör bil så kan dina vänners lockelser distrahera dig från målet. För varje rätt val kommer du närmare ditt mål och för varje felsteg backar du några steg.
  8. Vad har du redan idag som kommer hjälpa dig att nå ditt mål?
    Fundera på vilka resurser du har som blir dina verktyg på vägen.
    detta kan innefatta kunskaper, kontakter eller vad som helst som du redan har som kan hjälpa dig.
  9. Vad behöver du skaffa för att nå målet? kunskaper eller annat.
    Nu är det dags att bli specifik igen eftersom detta blir som delmål för att uppnå huvudmålet. T.ex. ”Jag ska ta 10 körlektioner för att lära mig hantera en bil bättre.” Om målet nu är att du vill skaffa körkort.
  10. Hur kommer du lättast till målet?
    Vilket är det absolut första steget att nå målet? Vad kan du göra redan idag för att komma ett steg närmare? Finns det flera sätt att börja? Vilket blir antagligen det bästa? Vilket går snabbast och blir det en konflikt mellan snabbhet och kvalitet i så fall? Fastna inte i planeringsstadiet utan här kan du göra upp en ”mindmap” en tankekarta med målet i mitten och vad du kan göra för att komma dit. Vissa saker är större och mer tidskrävande än andra så har du lite tid en dag så gör du något som du kan göra på den tiden och har du mer tid så gör du något annat. Det viktiga är att du gör någonting varje dag för att ta dig framåt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar