Reningsvecka

Halloj snyggingar!
idag blev det en vistelse till Vattholma och lite mys med syrran. blev en trevlig dag! åt lite god mat och på kvällen drog vi in till stan och solade solarium, måste ju få igång pigmentet nu när det bara är 14 dagar kvar! och idag började ju min så kallade diet och det gick faktiskt bra, gått mätt hela dagen utan att känna mig svullen om magen eller hamnat i paltkoma, så allt känns väldigt bra, MEN jag känner att jag först skulle behöva göra en hel omvändning först för att se dieten som en lättare utmaning, så just därför börjar jag med en reningsvecka redan imorgon :) jag har gjort en reningsvecka tidigare för kanske 2 år sedan, och visst.. jag kanske fuskade lite, men det gav fortfarande resultat som höll sig ett år, men sen gick jag tillbaka till gamla vanor och den kropp jag hade blev av med kom strax tillbaka.. visserligen är jag inte riktigt där ännu, men jag ändrar hellre på det nu än när jag nått dit.

Så vad är en reningsvecka?
meningen med en reningsvecka är precis som det låter, att rensa kroppen från slam och gifter som fastnat under åren och denna variant är 7 dagar lång.

Att tänka på innan:
att rena kroppen på det här viset är ingen bantningsmetod eller någonting som jag rekomenderar för att gå ner i vikt! Jag anser att det är ett sätt att underlätta när man ska påbörja ett nytt liv.
men innan man startar finns det lite saker man bör tänka på.
- Är jag frisk?
om du har en förkylning eller känner dig krasslig och sjuk på nått sätt borde du inte börja med en reningsvecka. se till att du har emunförsvaret med dig.
- Är det rätt vecka?
hur ser schemat ut? långa arbetsturer? mycket att göra och stå i? då behöver du mycket energi och bör inte rena kroppen just då. försök hitta en en vecka då du inte har så mycket att göra och speciellt en vecka som inte är påfrestande för din kropp eller för huvudet. för att orka en reningsvecka och det vanliga livet måste man ta det lugnt.

Reningsveckan:
dag 1: Endast vatten hela dagen
dag 2: Råa grönsaker eller frukt som äpple, päron, citrusfrukter. inte banan eller avocado
dag 3: kokta grönsaker. koka i bara vatten
dag 4: grönssaks soppor, tillaga hur du vill med kryddor .
dag 5: Du får äta ris eller potatis och självklart hur mycket grönsaker du vill.
dag 6: samma som dag 5
dag 7: du får äta tonfisk eller kyckling till grönsakerna och kolhydraterna

Uteslutet: Mjölkprodukter, alkohol, socker, mjölprodukter, kaffe

Håll motivationen uppe:
För att inte ge upp har jag lite förlag på vad du kan göra när det känns förjävligt och frestelserna kommer.
Till att börja med kan man informera sina vänner och bekanta om att man tagit en reningsvecka så de är beredda på det och kanske inte bjuder på stora chipsskålen och feta lassagnen, mindre frestelser = lättare för dig. och lyssna inte på all negativitet som säger at det är helt onödigt med reningsveckan. ditt beslut. punkt. prata med dem som motiverar dig och håller hoppet uppe.
Håll dig lagom upptagen. dra ut på städningen av hela huset, läs en bok eller någonting som håller tankarna borta från hur hungrig du är eller hur sugen du är på att äta någonting.
Drick mycket vatten! så fort hungern kommer så släng i dig en massa vatten, det kommer du behöva oavsett!
Skriv dagbok varje dag. varför gör du din reningsvecka? vilka resultat har du fått idag? vad har varit jobbigt? vad är du stolt över? vad är du tacksam för? vad är ditt mål? vilka föränringar vill du åstakomma senare? hur ska ditt nya liv se ut? vad har gått bra idag? vilka tankar har du burit på? hur mår du? vad har du gjort idag? skriv allt!

En annan sak som är väldigt viktig, som jag tog upp lite smått tidigare är att som sagt ta det lugnt, vilket betyder att fysisk ansträngning inte är att rekomendera de första dagarna, helst inte under hela veckan. är du verkligen i behov att röra på dig så ta en prommenad i lagom rask takt. hårda gympass och svettiga springturer kommer bryta ner dig mer än vad de kommer göra nytta. 30 minuter på crosstrainern eller cykel i lagom takt är bättre :)

Med detta sagt hoppas jag att jag rätat ut alla trubbiga linjer, men finns det frågor kan du höra av dig. kommer självklart blogga om varje dag under veckan och hur det går :)


wish me luck!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar